bloggen-om-livet

Direktlänk till inlägg 30 juli 2014

Självskadebeteende

Av Madeleine Barklund - 30 juli 2014 08:45


Jag har funderat på det här med självskadebeteende en hel del. Fått och får uppfattningen om att det är vanligt, i alla fall vanligare än vad man själv tror. Det finns väldigt många sätt en person kan skada sig själv på. Till exempel kan det ske fysiskt som att man river och skär sig med vassa föremål eller så kan det vara att man använder mat som ett sätt att skada sig själv på, genom att äta för lite eller inte alls till exempel. Jag vet dock inte vilket av dessa som är vanligast. Varför man skadar sig själv kan bero på många olika orsaker, det kan vara ett rop på hjälp likväl som det kan vara för att dämpa en ångest som man har vid det tillfället. Det känns som det är vanligt med självskadebeteenden vid depression och jag är en som varit där så jag vet personligen hur det är och hur det känns inuti en när man gör det, och varför man skulle kunna göra det. När jag gjorde det var jag ung och då var det inte så mycket tal om depression som det är i dagens samhälle. Jag kände aldrig att jag var deprimerad men såklart vet jag nu i efterhand att jag var det. Jag skadade mig själv på olika sätt och det var för att då försvann den psykiska smärtan. Tror att många känner så, att man hellre ersätter psykisk smärta med fysisk. Det är så synd om alla kroppar som utsätts för självskadebeteenden och det är tragiskt att så många idag mår så dåligt psykiskt. 


Jag läste en del om ämnet på nätet och skriver ner en länk med diverse information om självskadebeteende för den som har frågor om det:


https://mind.se/om-sjalvmord/sjalvskadebeteende/


/M.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Barklund - 13 september 2014 12:29

  Hoping you take that jumpBut don't fear the fallHope when the water risesYou built a wallHoping the crowd screams outScreaming your nameHope if everybody runsYou chose to stayHope that you fall in loveAnd it hurts so badThe only way you can kn...

Av Madeleine Barklund - 10 augusti 2014 18:30

Två år har gått sedan du lämnade mig men jag minns dagen som igår.. dagen då jag senast såg dig i livet. Jag minns varenda detalj och kommer aldrig att glömma. Du hade din röda kofta på dig trots att det var varmt och sommar. Men du satt ju ute i sku...

Av Madeleine Barklund - 2 augusti 2014 16:45


  Hur mörkt livet än må kännas ibland så finns det alltid ljuspunkter som dyker upp då och då.  Allt är relativt och det är aldrig bara svart eller vitt- det är både och.  Är man längst ner på botten så finns det bara en väg att gå- upp! :) ...

Skapa flashcards